Ügyfélkapu+ és az elektronikus ügyintézés szabályai: Mit érdemes tudni?

2024/16/12

2025. január 16-tól az Ügyfélkapu helyébe lépő Ügyfélkapu Plusz (Ügyfélkapu+) és a Digitális Állampolgár Program (DÁP) új korszakot nyit a digitális ügyintézésben. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) tovább finomítja az elektronikus kapcsolattartás kereteit az ügyfelekkel, akik számára a modernizált rendszerek gyorsabb és biztonságosabb hozzáférést nyújtanak.

 

Fontos, hogy akik munkájuk során használják az EU Trader Portált (CDMS, BTI, EAEO, INF, POUS, REX,STI-STP) egyenlőre ne térjenek át az Ügyfélkapu+ szolgáltatásra, mert azt követően nem fognak tudni belépni az EU Trader Portálra, mivel ott jelenleg nem szerepel az Ügyfélkapu+ belépési lehetőség. 


 Főbb változások az elektronikus azonosításban
Az Ügyfélkapu Plusz alapja a kétfaktoros azonosítás, amely az ügyfél korábbi azonosítóját és jelszavát kiegészítve biztonsági kódot is megkövetel. A DÁP mobilalkalmazás pedig jelszó nélküli, QR-kódos belépést tesz lehetővé, az alkalmazás az e-személyi igazolvány PIN-kódjára épít, és otthoni aktiválással is elérhető.


A KAÜ (Központi Azonosítási Ügynök) révén az alábbi módokon lehetséges a belépés:
1. Ügyfélkapu Plusz.
2. DÁP mobilalkalmazás.
3. Elektronikus személyi igazolvány.
4. Részleges kódú telefonos azonosítás.
5. Arcképes azonosítás.

2025. január 16. után a hagyományos Ügyfélkapu, az e-személyi alapú és telefonos azonosítás megszűnik, ezért mielőbb ajánlott váltani.


Hogyan lehet regisztrálni?
A meglévő Ügyfélkapu regisztrációval rendelkező felhasználóknak lehetőségük van online átlépni az Ügyfélkapu+ rendszerébe. Ehhez szükséges egy hitelesítő alkalmazás (például Google Authenticator) és egy okoseszköz. A regisztráció folyamatában az Ügyfélkapu oldalán belépve QR-kódot kell beolvasni vagy egy generált kódot megadni az új rendszer aktiválásához.


 Elektronikus ügyintézés kötelező és opcionális szabályai
- Kötelező használat: Gazdálkodó szervezeteknek és egyéni vállalkozóknak minden adóügyet elektronikusan kell intézniük. Ide tartoznak a cégkapu használatára köteles szervezetek, valamint azok, akik rendszeres bevallást készítenek, például áfa- vagy járulékbevallásokat.
- Opcionális lehetőségek: Magánszemélyek szabadon dönthetnek az elektronikus vagy papíralapú kapcsolattartásról, de személyes tárhellyel rendelkező ügyfeleknek az elektronikus opció mellett javasolt a döntés.
Az Ügyfélkapu Plusz és a DÁP révén a NAV szándéka, hogy az ügyintézés gördülékenyebbé és egyszerűbbé váljon. A felhasználók az ONYA, eSZJA és más platformokon érhetik el a szolgáltatásokat.


Potenciális problémák
A Magyar Könyvelők Országos Egyesülete (MKOE) aggodalmát fejezte ki az átállás időzítése miatt. A könyvelők és adótanácsadók, valamint ügyfeleik, különösen a mikro- és kisvállalkozások, nincsenek kellően felkészülve a változásokra. A januári bevezetés jelentős adminisztratív terhet róhat a felhasználókra, akik nem biztos, hogy időben áttérnek az új rendszerekre, ami működési zavarokat okozhat az ügyintézésben.
Az új rendszer bevezetését nem kísérte széleskörű tájékoztatási kampány. A regisztráció és az új azonosítási módszerek részletei sok felhasználó számára még mindig nem világosak. Ráadásul az új funkciók, mint például a szelfis azonosítás, csak később lesznek elérhetők, ami további zavarokat okozhat.
Egyes szakértők szerint az állami intézmények sem teljesen felkészültek az új rendszer kiszolgálására. A digitális szolgáltatások bővítésére új pályázatokat írtak ki, ami arra utal, hogy az infrastruktúra fejlesztése és karbantartása nem halad az elvárt ütemben

Az átállással kapcsolatos további információkért látogasson el a NAV online ügyféltájékoztató portáljára vagy tekintse meg az elektronikus ügyintézési irányelveket.

Értesüljön elsőként a vámszakmai hírekről és újdonságainkról!

Az adatkezelési tájékoztatót és a használati feltételeket elolvastam, megértettem és elfogadom.