Brexit: utolsó utáni pillanatok - Vámprogram
Brexit: utolsó utáni pillanatok
Korábbi szakértői vélemények szerint a sikeres megállapodás feltétele, hogy azt október 31-ig tető alá hozzák a felek, hogy elegendő idő maradjon a megállapodás ratifikálására is. Az előrevetített határidőn túl továbbra is a megállapodásra várunk és bízunk abban, hogy a következő évet rendezett feltételekkel, felkészülten várhatjuk.
Az Egyesült Királyság és az Európai Unió új kereskedelmi megállapodásán dolgozó tárgyalók a készülő egyezmény későbbi felülvizsgálati lehetőségét vizsgálják, mint ami elvezethetne végre a kompromisszumhoz, azaz a megállapodáshoz - írta a Financial Times. Uniós diplomaták szerint ez két dolgot jelenthet: részben meghatározott idő után újratárgyalhatnák az egyezmény egy részét, részben átmeneti időszakokat jelölhetnének ki. Ugyanakkor a felek egyelőre még ezt az új lehetőséget is nagyon eltérően ítélik meg.
A tárgyalások virtuálisan folytatódtak november utolsó hetében, mert az EU-s bizottság egyik tagjáról kiderült, hogy megfertőzte a koronavírus. Michel Barnier uniós főtárgyaló és legfontosabb munkatársai önkéntes karanténba vonultak. Az egyezményt december 31-éig kellene elfogadnia brit törvényhozásnak, az EU-tagállamok parlamentjeinek és az Európai Parlamentnek. Utóbbi vezetősége arra készül, hogy ennek érdekében a karácsonyi szünetben, december 28-ára rendkívüli ülésre hívják össze a képviselőket.
A tárgyalások régóta két zátonyon feneklettek meg, az egyik az uniós halászok jogának fenntartása a halászatra a brit felségvizeken, a másik a brit és az uniós gazdasági szabályozás összehangolása, ami biztosítaná, hogy az eltérő szabályok ne juttassák versenyelőnyhöz a felek vállalatait egymás piacán. A felülvizsgálat lehetőségét az első ügyben a brit fél vetette fel.
E szerint az EU megtarthatná jelenlegi halászati kvótájának egy részét több éven át, amit később felülvizsgálnának. A szigetország tárgyalói abból indultak ki, hogy Nagy-Britanniának úgysincs akkora halászflottája, amely ki tudná fogni azokat a halakat, amelyeket az EU-s versenytársak a tengerben hagynak, ezért ezzel nem tesznek nagy engedményt. Idővel aztán növelhetik a halászati kapacitást.
Az uniós tárgyalók nyitottak erre a lehetőségre, ám azonnal vita kerekedett azon, hogy mennyi idő múlva vegyék elő újra a témát. A brit fél ugyan elfogadná, hogy a kvóták több évre legyenek érvényben, de évente tárgyalásokat akar a halászati jogokról. Úgy vélik, hogy ezzel hagynának egy kiskaput arra, hogy mégis változtassanak a szabályokon.
A teljes kereskedelmi egyezményt négy év után vizsgálhatnák felül - gondolják Londonban -, ami lehetővé tenné, hogy eltérjenek a harmonizált szabályozástól, ha úgy látják, hogy ez a brit vállalatok érdeke. Ezt várhatóan nem lehet lenyomni Brüsszel torkán, ráadásul az EU azt akarja, hogy bármilyen változtatást a teljes EU-brit megállapodás keretében vizsgáljanak. Ez ugyanis lehetővé tenné, hogy a brit félnek kedvező változásokat összekapcsolják olyan területekkel, amelyeken a változtatások kedvezőtlenek lehetnének a szigetországnak.
Eközben a londoni vezető körökben egyre nagyobb az optimizmus azzal kapcsolatban, hogy létre tudják-e hozni a vámellenőrzési rendszert, amelynek 2021. január 1-jétől el kell végeznie a szigetország és külvilág közti áruforgalom vámadminisztrációját. Szemben a korábbi pesszimista várakozásokkal elkészülhetnek a kamionparkolók és felállhat a szükséges informatikai rendszer is.