E-ügyintézés a NAV-nál

2018/26/01
2018. január 1-jétől minden NAV előtt intézhető ügy elektronikus úton intézendővé vált.

Teljes körű elektronikus ügyintézés

2018. január 1-jétől a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV) előtt intézhető ügyek (ideértve egyaránt az adóval, illetékkel, jövedékkel és vámmal kapcsolatos ügyeket is) valamennyi adózó, illetve ügyfél (a továbbiakban együtt: ügyfél) számára teljes egészében, a teljes eljárási folyamatban elektronikus úton intézhetővé válnak.

Mivel a NAV előtt már eddig is számos ügy volt elektronikus úton kezdeményezhető, illetve intézhető, ezért jelentős változás csak azon ügyek esetében történik, melyek eddig csak papír alapon voltak benyújthatók (pl. kötetlen formában előterjesztett kérések).

Mi változott?

2018. január 1-jétől az egyes ügyfél kategóriák tekintetében az alábbi változások történtek.

Vállalkozási tevékenységet nem folytató természetes személyek

Lehetőség nyílt a természetes személy ügyfelek számára az elektronikus úton történő azonosítás azon ügyek esetében, melyeknél nem elengedhetetlen jelenlétük, vagy beadványukat papír alapon postai úton benyújtaniuk. 

Elektronikus azonosításra az alábbi módok lehetségesek:

  1. a tároló elemet tartalmazó személyazonosító igazolvány (úgynevezett e-személyi igazolvány) útján biztosított elektronikus azonosítás,
  2. az ügyfélkapu, valamint
  3. a részleges kódú telefonos azonosítás.

Az Ügyfélkapuhoz és az e-személyi igazolványhoz biztonságos kézbesítési szolgáltatásként ingyenesen jár elektronikus tárhely, melyet az ügyfelek a NAV-val való elektronikus kapcsolattartáshoz, dokumentum (pl. bevallás) beküldéshez és részükre szóló hivatalos dokumentum letöltéséhez használhatnak. A tárhelyen keresztül megvalósított kommunikáció minden tekintetben megfelel a hitelességi feltételeknek, így az maradéktalanul kiváltja a papír alapú levelezést.

A Kormány által biztosított elektronikus azonosítási módok valamelyikére regisztrált természetes személyekről az erre feljogosított szervezet Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartást (KÜNY) vezet. Az Ügyfélkapuhoz és az e-személyi igazolványhoz tartozó elektronikus tárhely (korábbi „Ügyfélkapus tárhely”) pontos elnevezése: Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartáshoz tartozó tárhely vagy KÜNY tárhely.

Egyéni vállalkozók és az adóügyekben elektronikus kapcsolattartásra kötelezett, adóköteles tevékenységet végző természetes személyek

Az egyéni vállalkozási tevékenységet folytató természetes személyek 2018. január 1-jétől elektronikus kapcsolattartásra és elektronikus ügyintézésre kötelezettek a NAV irányában, amelynek során valamennyi I. pontban jelzett elektronikus ügyintézési lehetőséget igénybe vehetik.
Az egyéni vállalkozók és az elektronikus kapcsolattartásra kötelezett, adóköteles tevékenységet végző természetes személyek a NAV irányában az elektronikus kapcsolattartást a KÜNY tárhelyükön keresztül kötelesek lebonyolítani, ezért kötelezően az elektronikus azonosításra alkalmas Ügyfélkapus regisztrációval vagy e-személyi igazolvánnyal kell rendelkezniük.
Egyéni vállalkozók saját Cégkaput nem használhatnak, azt egyéni vállalkozásukhoz tartozóan nem nyithatnak. Az egyéni vállalkozó hivatalos elérhetősége a KÜNY tárhelye.

Nem természetes személy ügyfelek

A gazdálkodó szervezetek, valamint az adóügyekben elektronikus kapcsolattartásra kötelezett szervezetek 2018. január 1-jétől elektronikus kapcsolattartásra és elektronikus ügyintézésre kötelezettek a NAV előtt. Ennek során képviselőjük (meghatalmazottjuk, megbízottjuk vagy törvényes, illetve szervezeti képviselőjük) útján valamennyi fentiekben jelzett elektronikus ügyintézési lehetőséget igénybe vehetik.

A gazdálkodó szervezetek számára a Kormány ingyenesen biztonságos kézbesítési szolgáltatásként elektronikus tárhelyet biztosít. Ez a tárhely a Cégkapu, melyet az ügyfelek a NAV-val való elektronikus kapcsolattartáshoz, dokumentum (pl. bevallás) beküldéshez és részükre szóló hivatalos dokumentum letöltéséhez használhatnak. A Cégkapun keresztül megvalósított kommunikáció minden tekintetben megfelel a hitelességi feltételeknek, így az maradéktalanul kiváltja a papír alapú levelezést.
A Cégkapura minden arra jogosult ügyfélnek regisztrálnia kell az erre kijelölt szervnél.

Az elektronikus ügyintézésről további részleteket a NAV hivatalos tájékoztatójából tudhat meg.

Forrás: Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Értesüljön elsőként a vámszakmai hírekről és újdonságainkról!

Az adatkezelési tájékoztatót és a használati feltételeket elolvastam, megértettem és elfogadom.