Mit érdemes tudni a CDMS-ről?

2017/10/11

2017. október 2-án elindult az Uniós Vámkódex – Vámhatósági határozatok („CDMS”) elnevezésű informatikai rendszer. Cikkünkben bemutatjuk, amit érdemes tudni róla.

Mi a CDMS?

Az Európai Unió területén egységesített határozatokat/engedélyeket igénylő, határozat hozatalt lebonyolító és kezelő rendszer. Az  alkalmazás Uniós Vámkódexen alapul, célja, hogy az EU minden tagállamának területén egy egységes felületen történjen az engedélyekkel, határozatokkal kapcsolatos ügyintézés. Magyarország az Unió által fejlesztetett központi rendszer használatát választotta, mely 2017. október 2-tól működik éles üzemben.

Fogalmak

A rendszer 3 részből áll:

  • Trader Portál: Gazdálkodói portál, melyen keresztül tudja benyújtani a gazdálkodó a kérelmét, információt, felvilágosítást eljuttatni a CDMS rendszerbe, valamint ezen keresztül kapja az értesítéseket.

  • Customs Decision Management System (CDMS): Vámhatározatokat kezelő rendszer. A rendszer kezeli az engedélyezési folyamatokat, lehetővé teszi a kommunikációt a felhasználók között.

  • Customer Reference Services (CRS): Ügyfél törzsadat rendszer. Az engedélyeket hozzáférhetővé teszi az érintett tagállamok részére.

Trader Portál használatának feltételei:

  1. véglegesített ügyfélkapu regisztráció
  2. érvényes EORI szám
  3. stabil internet kapcsolat
  4. EGYKE űrlapon igényelt jogosultság

Fontos megjegyezni: Az EGYKE adatlapon benyújtott adatok mindig felülírják az előzőleg benyújtott EGYKE adatlapon megadott  adatok, így minden egyes jogosultságot, amit szeretne kérni a gazdálkodó, minden EGYKE benyújtásakor ki kell tölteni.

A Trader Portál használata

BejelentkezésTAXUD felhasználóazonosítói portál

A megfelelő adatok kitöltése után a portál átirányít minket az Ügyfélkapu oldalára.

 

Az Ügyfélkapuba való bejelentkezés után szükséges megadni az adóazonosító jelet, hogy visszairányításra kerüljünk a TAXUD portálra:


Bejelentkezéskor előfordulható hibák:

  • felhasználó hibás adóazonosító jelet adott meg az űrlapon
  • felhasználó nem a megfelelő adatokat adta  meg a „Honnan jelentkezik be?” űrlapon (szerepkör, EORI)
  • a felhasználónak nincs jogosultsága az adott gazdálkodó/vámjogi képviselő nevében eljárni
  • nincs megfelelő EKNYI jogosultsága

Hasznos tudnivalók a Trader Portálról

  • Piszkozatok 30 napig kerülnek tárolásra
  • Ha nincs képviselő, akkor is a képviselő rovatba a kérelmező gazdálkodót kell írni!
  • Bejelentkezéskor, amennyiben nincs képviselő, akkor is a képviselő rovatba a kérelmező gazdálkodót kell írni!
  • Vámhatóság és Gazdálkodó közötti üzenetváltás történik (nem konkrét felhasználók közötti!)
  • 22 engedélytípussal kapcsolatos ügyintézést tesz lehetővé:

Engedély kódja

Engedélytípus

CDMC hatókörbe tartozik

(Igen/Nem)
CVA

Az áru vámértékének részét képező összegek meghatározásának egyszerűsítésére vonatkozó kérelem vagy engedély

Igen
CGU Összkezesség nyújtására, beleértve a lehetséges csökkentésre és mentességre vonatkozó kérelem vagy engedély Igen
DPO A fizetés halasztására vonatkozó kérelem vagy engedély Igen
TST Az áruk átmeneti megőrzésére szolgáló raktározási létesítmények üzemeltetésére vonatkozó kérelem vagy engedély Igen
RSS Menetrend szerinti tengeri árufuvarozó járat létesítésére vonatkozó kérelem vagy engedély Igen
ACP Az áruk uniós vámjogi státusának igazolásához engedélyes kibocsátói státusra vonatkozó kérelem vagy engedély Igen
SDE Egyszerűsített árunyilatkozat használatára vonatkozó kérelem vagy engedély Igen
CCL Központi vámkezelésre vonatkozó kérelem vagy engedély Igen
EIR Vám-árunyilatkozatnak – a kiviteli eljárást illetően is – a nyilatkozattevő nyilvántartásába való bejegyzés formájában történő benyújtására vonatkozó kérelem vagy engedély Igen
SAS Önértékelésre vonatkozó kérelem vagy engedély Igen
AWB Engedélyes banánmérlegelő státusra vonatkozó kérelem vagy engedély Igen
IPO Aktív feldolgozási eljárás alkalmazására vonatkozó kérelem vagy engedély Igen
OPO Passzív feldolgozási eljárás alkalmazására vonatkozó kérelem vagy engedély Igen
EUS Meghatározott célra történő felhasználás alkalmazására vonatkozó kérelem vagy engedély Igen
TEA Ideiglenes behozatal alkalmazására vonatkozó kérelem vagy engedély Igen
CWP,CW1,CW2 Az áruk vámraktárban történő vámraktározására szolgáló raktározási létesítmények üzemeltetésére vonatkozó kérelem vagy engedély Igen
ACT A TIR-eljárás szerinti engedélyezett címzett státusra vonatkozó kérelem vagy engedély Igen
ACR Az uniós árutovábbítási eljárás szerinti engedélyezett feladó státusra vonatkozó kérelem vagy engedély Igen
ACE Az uniós árutovábbítási eljárás szerinti engedélyezett címzett státusra vonatkozó kérelem vagy engedély Igen
SSE Különleges zárak használatára vonatkozó kérelem vagy engedély Igen
TRD Csökkentett adattartalmú árutovábbítási árunyilatkozat használatára vonatkozó kérelem vagy engedély Igen
ETD Elektronikus fuvarokmány vám-árunyilatkozatként való használatára vonatkozó engedély Igen
BTI Kötelező érvényű tarifális felvilágosításra vonatkozó kérelem vagy határozat Nem
BOI Kötelező érvényű származási felvilágosításra vonatkozó kérelem vagy határozat Nem
REM Behozatali vagy kiviteli vám összegének elengedésére vonatkozó kérelem vagy határozat Nem
REP Behozatali vagy kiviteli vám összegének visszafizetésére vonatkozó kérelem vagy határozat Nem
AEOC, AEOS, AEOF

Engedélyezett gazdálkodó státusra vonatkozó kérelem vagy engedély

Nem

 

Azon határozat kérelmek ügyintézése, melyek a CDMS hatókörén kívül esnek továbbra is papír alapon történik (2018.01.01-ig)

2018.01.01-től több a CDMS rendszerben nem kérvényezhető pl. AEO státusz stb kérelmezése elektronizálásra kerül

  • Az elektronikusan kezdeményezett kérelmek ügyintézése már csak elektronikusa úton folytatható
  • A gazdálkodói portálon elektronikusan kérvényezhető az engedélyek/ határozatok módosítása, újraértékelése, felfüggesztése, visszavonása, megsemmisítése
  • Minden egyes ügyintézési folyamat a CDMS rendszertől kapott egyedi hivatkozási számon történik. Hivatkozási szám felépítése: [országkód][engedély típuskódja][szabad karakterek]
  • Az esetleges hiánypótlásokról, módosításokról, valamint az elfogadásról is a gazdálkodó elektronikusan kapja meg a figyelmeztetést/ értesítést a Trader Portálon keresztül
  • minden engedélyezéshez szükséges dokumentum benyújtható elektronikusan a Trader Portálon keresztül. Csatolandó melléklet maximális mérete 15 MB lehet
  • Csak a megadott vámhivatali kódok alkalmazhatóak a kérelem benyújtásakor. 

Fontos megjegyeznünk, hogy a  Trader Portál folyamatosan fejlesztés alatt van, így 2-3 hetente várhatóak módosítások, mely a felhasználói visszajelzések alapján történnek és a gazdálkodókat segítik az alkalmazás használatában.

 

Forrás: Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Értesüljön elsőként a vámszakmai hírekről és újdonságainkról!

Az adatkezelési tájékoztatót és a használati feltételeket elolvastam, megértettem és elfogadom.