NAV adategyeztetési eljárás 2025-ben: Mire számíthatnak a vállalkozások? - Vámprogram
NAV adategyeztetési eljárás 2025-ben: Mire számíthatnak a vállalkozások?
2025-től a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) új adategyeztetési eljárást vezetett be, amelynek célja az online számlarendszer és az áfabevallások adatainak pontos egyeztetése. Ez az intézkedés a gazdasági folyamatok átláthatóságát és a szabálytalanságok gyors felismerését hivatott elősegíteni.
Az eljárás menete
Az adategyeztetési eljárás során a NAV rendszeresen összehasonlítja az online számlarendszerből érkező adatokat a vállalkozások által benyújtott áfabevallásokban szereplő információkkal, különös tekintettel az M-lapokra. Ha eltérést tapasztal, az adózót felszólítja az eltérések tisztázására, amelyre 15 napos határidőt biztosít.
Amennyiben az adózó nem reagál a NAV felhívására a megadott határidőn belül, a hivatal mulasztási bírságot szabhat ki. A bírság alapösszege 300 000 forint, azonban a korábban már többször és súlyosan mulasztó, kockázatos besorolású cégek esetében ez az összeg magasabb, akár 390 000 forint is lehet. Ezen túlmenően, ha az együttműködés és a szükséges javítások elmaradnak, a NAV revíziót is indíthat az érintett vállalkozás ellen.
Az érintett vállalkozások az Ügyfélportálon kialakított felületen keresztül néhány kérdés megválaszolásával tisztázhatják az eltéréseket. Jelezhetik például, ha már javították a hibát, ha önellenőrzést nyújtottak be, vagy ha az eltérés nem valós, és a jelzett hiba szerintük nem áll fenn.
Milyen adateltéréseket vizsgál a NAV?
Az online számlaadat szolgáltatással kapcsolatos kockázatelemzés részeként alapvetően az alábbi adatokat, adatforrásokat veti össze a bevallásokkal:
- tételes áfaösszesítő jelentések
- online pénztárgép adatok
- a kezelőszemélyzet nélküli automata szolgáltatások adatai
- foglalkoztatotti bejelentések és a járulékbevallások
- EKAER adatok
- import adatok
- az uniós tagállami, közösségi ügyletek kontrolladatai
- NTAK (Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ) adatok
Az új adategyeztetési eljárás lehetőséget biztosít a vállalkozások számára, hogy időben korrigálják a NAV által feltárt adateltéréseket, ezáltal elkerülve a súlyosabb szankciókat. Ugyanakkor a 15 napos határidő és a precíz adatszolgáltatás jelentős kihívást jelenthet, különösen azoknak a cégeknek, amelyek nem rendelkeznek megfelelő belső ellenőrzési rendszerekkel.
A NAV új adategyeztetési eljárása 2025-től jelentős változásokat hozott az adózók számára. Az online számlarendszer és az áfabevallások adatainak szorosabb ellenőrzése hozzájárul a gazdasági folyamatok átláthatóságához és a szabálytalanságok gyors felismeréséhez. A vállalkozásoknak érdemes felkészülniük az új eljárásra, és szükség esetén szakértői támogatást igénybe venniük a megfelelés biztosítása érdekében.
Bízza rá az adatküldési feladatokat a meglévő ERP vagy számlázó rendszerhez integrálható megoldásunkra, a VATapp-ra!
- Meglévő számlázó rendszeréhez kényelmesen integrálható
- Különböző fájlformátumokat és fájlküldő protokollokat támogat
- A számlaadatokat jogszabálynak megfelelő XML adatformátumba konvertálja
- Biztosítja a számlaadatok teljeskörű védelmét
- Szűrési lehetőségekkel támogatja az ellenőrző kimutatások lekérdezését
- Fogadja és tárolja a NAV elektronikus válasz üzeneteit
Csatlakozzon Ön is partnereink köréhez, akik a Régens VATappra bízták az online adatszolgáltatási kötelezettség teljesítését!
Kérjen ingyenes igényfelmérést szakértő tanácsadóinktól az alábbi elérhetőségeink bármelyikén:
- Honlap: www.regens.com
- Email: szamlazo@regens.hu
- Telefon: +36 1 205 3090